Apulië en Basilicata, in de laars van Italië, zijn vaak ook letterlijk beschouwd en behandeld als achtergebleven gebied. Dat begint al met de Romeinen, voor wie Brindisium het einde van de Via Appia is – en alleen van belang als de meest zuidelijke haven.
De strategische ligging van de havensteden aan de Adriatische Zee is ook voor de Byzantijnen het belangrijkste motief om zo lang mogelijk weerstand te bieden aan de Normandiërs, die vanaf het jaar 1000 naar deze streken trekken. Onder het bewind van de Normandiërs en de Hohenstaufen bloeit de regio op, en wordt een belangrijk economisch en politiek centrum van het Koninkrijk Sicilië van de 12e en 13e eeuw. Dit gedeelte van de Mezzogiorno staat centraal in de lezing van dinsdag 27 februari. U wordt meegenomen in het kielzog van de Normandiërs en maakt in woord en beeld een reis door Apulië en Basilicata, langs hoogtepunten van historisch, cultureel en toeristisch belang. Ook de keerzijde van de streek komt uitgebreid aan bod: eeuwenlange onverschilligheid en economische achterstelling hebben diepe sporen achtergelaten. Tot ver in de 20e eeuw behoorde dit gedeelte van Zuid-Italië tot de armste, meest miserable gebieden van Europa. Met alle gevolgen van dien, zoals een onthutsende groei van de mafia. door Gregor Dijkhuis, kenner van de geschiedenis van de Hoge Middeleeuwen. Hij geeft voordrachten en cursussen over cultuurhistorische onderwerpen, en is al bij ons bekend. www.stupormundi.net Lezing
Woensdag 28 maart 2018 Let op: aanvang 19.30 uur! Verfoeide pausen en oogstrelende kunst Precies 500 jaar geleden in 1517 lanceerde de theoloog Maarten Luther een aanval op de kerkelijke autoriteiten. Hij spijkerde zijn 95 stellingen op de deur van de kerk te Wittenberg en kwam daarmee tegenover Paus Leo X te staan. Al eerder stond Savonarola op tegen Paus Alexander VI. Savonarola kwam op de brandstapel terecht, maar Luther veroorzaakte het schisma.
De katholieke kerk, viel van haar troon. Door de inhaligheid en losbandigheid van het pauselijk hof was de kerk aan lagerwal geraakt. Juist in deze erbarmelijke tijd bloeide de beeldende kunst als nooit tevoren. Met klinkende namen als die van Botticelli, Leonardo da Vinci, Michelangelo en Rafael. Hoe valt dat met elkaar te rijmen? De gevolgen waren niet te overzien. Hoe wordt deze tijd weerspiegeld in de kunst? Deze voorstelling geeft een antwoord. door Han van Hagen
Han van Hagen kreeg zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. Vanaf het begin van zijn loopbaan gaf hij les aan expressiecentra en middelbare scholen. Hij organiseerde teken- en schilderweken in Bourgondië en kunstreizen naar steden zoals Rome en Florence in samenwerking met Angenelle. Zijn dagelijks werk bestaat vooral uit etsen en het maken van illustraties. Hij exposeert regelmatig. |
EEN BIJZONDERE FILM IN THE MOVIES – DORDRECHT
CALL ME BY YOUR NAME
(van 16 t/m 24 januari,
zie https://www.themoviesdordrecht.nl/filmprogramma/films/call-me-by-your-name )
De 17-jarige Elio (Timothée Chalamet) brengt samen met zijn ouders de zomer door op het Italiaanse platteland. Wanneer Oliver, (Armie Hammer een knappe Amerikaanse onderzoeksassistent, naar Italië komt om samen te werken met Elio’s geleerde vader (Michael Stuhlbarg), vindt hij dit erg intrigerend. Elio verzint van alles om tijd door te brengen met Oliver, en daagt hem uit. Vanuit vriendscahp ontstaat een erotische spanning tussen de twee. Zodra het flirten leidt tot de eerste zoen zijn de jongens onafscheidelijk. In die heerlijke Italiaanse zomer heeft de grote liefde hen gegrepen. Op basis van het succesvolle boek 'Noem me bij jouw naam' van André Aciman, regisseerde Luca Guadagnino (A Bigger Splash, Io Sono Amore) een sprankelende, sensuele en eerlijke liefdesfil, die getipt wordt voor meerdere Oscar-nominaties.
De Volkskrant ★★★★★ : "..broeierige, meeslepende romance".
CALL ME BY YOUR NAME
(van 16 t/m 24 januari,
zie https://www.themoviesdordrecht.nl/filmprogramma/films/call-me-by-your-name )
De 17-jarige Elio (Timothée Chalamet) brengt samen met zijn ouders de zomer door op het Italiaanse platteland. Wanneer Oliver, (Armie Hammer een knappe Amerikaanse onderzoeksassistent, naar Italië komt om samen te werken met Elio’s geleerde vader (Michael Stuhlbarg), vindt hij dit erg intrigerend. Elio verzint van alles om tijd door te brengen met Oliver, en daagt hem uit. Vanuit vriendscahp ontstaat een erotische spanning tussen de twee. Zodra het flirten leidt tot de eerste zoen zijn de jongens onafscheidelijk. In die heerlijke Italiaanse zomer heeft de grote liefde hen gegrepen. Op basis van het succesvolle boek 'Noem me bij jouw naam' van André Aciman, regisseerde Luca Guadagnino (A Bigger Splash, Io Sono Amore) een sprankelende, sensuele en eerlijke liefdesfil, die getipt wordt voor meerdere Oscar-nominaties.
De Volkskrant ★★★★★ : "..broeierige, meeslepende romance".
PERSBERICHT
24 oktober 2017
My Name is Nobody
van Denise Janzée vanaf 18 januari in de filmtheaters
Wereldpremière: 17 november 2017 op IDFA - Nederlandse competitie
Op een oude klassenfoto staat te midden van twee iconen uit de Italiaanse cinema, Ennio Morricone en Sergio Leone, een mysterieuze jongen. Wie is hij? Regisseur Denise Janzée (Mijn moeder, de actrice Willeke van Ammelrooy en Marco: De weg terug) gaat op onderzoek uit en wat volgt is een reis langs het Italië met zijn markante inwoners, pleintjes en kerken én de Italiaanse cinema.
Mokum Filmdistributie brengt My Name is Nobody op 18 januari 2018 uit in de Nederlandse filmtheaters en op Picl.
TE ZIEN IN
De Balie Amsterdam
Ketelhuis Amsterdam
Rialto Amsterdam
LantarenVenster Rotterdam
Groninger Forum
Verkadefabriek Den Bosch
t Hoogt Utrecht
LUX Nijmegen
Filmhuis Den Haag
FT Hilversum
Natlab Eindhoven
Chasse Breda
Filmschuur Haarlem
24 oktober 2017
My Name is Nobody
van Denise Janzée vanaf 18 januari in de filmtheaters
Wereldpremière: 17 november 2017 op IDFA - Nederlandse competitie
Op een oude klassenfoto staat te midden van twee iconen uit de Italiaanse cinema, Ennio Morricone en Sergio Leone, een mysterieuze jongen. Wie is hij? Regisseur Denise Janzée (Mijn moeder, de actrice Willeke van Ammelrooy en Marco: De weg terug) gaat op onderzoek uit en wat volgt is een reis langs het Italië met zijn markante inwoners, pleintjes en kerken én de Italiaanse cinema.
Mokum Filmdistributie brengt My Name is Nobody op 18 januari 2018 uit in de Nederlandse filmtheaters en op Picl.
TE ZIEN IN
De Balie Amsterdam
Ketelhuis Amsterdam
Rialto Amsterdam
LantarenVenster Rotterdam
Groninger Forum
Verkadefabriek Den Bosch
t Hoogt Utrecht
LUX Nijmegen
Filmhuis Den Haag
FT Hilversum
Natlab Eindhoven
Chasse Breda
Filmschuur Haarlem